Neljapäeval, 4. aprillil kell 18.00 toimub näitusel «Sots art ja mood. Kontseptuaalsed rõivad Ida-Euroopast» Boris Groysi raamatu «Stalinismi totaalne kunstiteos» esitlus, millele järgneb New Yorgis elava sots art’i kunstniku Vitaly Komari loeng inglise keeles.
Boris Groysi raamatu «Stalinismi totaalne kunstiteos» esitlus toimub sots art näitusel
Vitaly Komar (1943), nagu ka tema loominguline partner Alexander Melamid, on Moskvas sündinud kontseptuaalne kunstnik, kes emigreerus New Yorki 1978. aastal. Komar on 1970. aastate sots-art-kunstiliikumise üks asutajaid. Tegemist oli nõukogude nonkonformistliku kunstivooluga, mis kombineeris kontseptuaalses raamistikus elemente sotsialistlikust realismist ja Lääne popkunstist.
Komari looming kasutab nõukogude Venemaa ikonograafiat ning propagandasümboleid n-ö kehtestatud müüdi dekonstrueerimiseks. 2004. aastal kunstnike duo eraldus ning mõlemad kunstnikud töötavad nüüd iseseisvalt.
Kas nõukogude aeg saab olla inspiratsiooniks kunstile ja moekunstile? Kas pärast raudse eesriide langemist tekkinud Ida-Euroopal võib olla oma postsovetlik elegants? Näitusel «Sots art ja mood» tuuakse kokku kaks siinsest regioonist alguse saanud originaalset kunstiliikumist, mida on saatnud märkimisväärne rahvusvaheline tähelepanu: 1970.–1980. aastate sots art kujutavas kunstis ning 2010. aastate postsovetlik esteetika moekunstis. Neid liikumisi ühendab lähtumine kohalikust ajaloost, selle sümboolsest ja materiaalsest pärandist, olgu selleks punane viisnurk, lillelised kitlid või Berliini müür.
Näitusel esindatud kunstnikud: Katja Filippova, Marit Ilison, Julia Jefimtšuk, Komar ja Melamid, Leonhard Lapin, Sonja Lititševskaja, Nina Neretina, Gosha Ostretsov, Svetlana Petrova ja Eksperimentaalse Modelleerimise Laboratoorium, Donis Pouppis, Saima Priks, Raul Rajangu ja Andres Tolts.