Praegu on veidi enam kui pooltes omavalitsustes koondatud raamatukoguteenus keskse raamatukogu juhtimise alla. Mõnel pool on raamatukogude ümberkorraldused alles käimas ning teistes veel algamas.
Ehkki mõned omavalitsused on öelnud, et kehtiv rahvaraamatukogu seadus ei tekita asutuste igapäevatöös takistusi ja vajalikud ümberkorraldused on tehtud, on suurem osa omavalitsusi, raamatukogusid, erialaorganisatsioone ja asutusi seda meelt, et seadus peab minema muutustega kaasa ja vaatama tulevikku.
Probleemid, mida tuleb lahendada
Omavalitsustest tulnud tagasiside toob selgelt esile kolm suuremat rühma probleeme. Esiteks ei ole seadus omavalitsuste jaoks enam tänapäevane tööriist raamatukogude töö korraldamiseks. Teiseks, riikliku ja kohaliku omavalitsuse rahvaraamatukoguvõrgu koordineerimise ülesanded pole selgelt sõnastatud. Seaduses on tarvis kindlasti täpsustada, kuidas tegevused omavalitsuse ja riigi vahel tulevikus jagunevad. Kolmandaks, Rahvusraamatukogu kui raamatukogude arenduskeskuse roll valdkonna tegevuste koordineerimisel ja teenuste arendamisel on kirjeldamata.
Kehtiv seadus ei kirjelda näiteks ka kooli- ja rahvaraamatukogude ühinemisel osutatavaid teenuseid ega omavalitsuste piire ületavaid võimalikke ühistegevusi e-väljaannete hankimisel või paindliku laenutuse korraldamisel.
Raamatukoguteenus tähendabki hetkel enamasti omavalitsuse ehk ühe kogukonna ressursside jagamist – jagatakse kogusid, taristut, teadmisi ja kompetentsi. See võib toimida ühe maakonna piires, kuid maakonnapiiride ülene raamatukoguteenus pole nii lihtsalt ja mugavalt korraldatud nagu kasutaja ootab.
Avatumalt tuleks vaadata võimalikule koostööle eraettevõtetega näiteks kullerite ja pakiautomaatide kasutamiseks. Kõik senisest tagasisidest välja joonistuvad kitsaskohad ei vaja seadusega reguleerimist, kuid teenuse sõnastamisel tuleb osapoolte soove ja üldisi arenguid silmas pidada.