Barnes tugines romaani kirjutades nii Wilsonile kui ka Volkovile, kuid tema Šostakovitš sai ikkagi täiesti omanäoline, nimelt eepiline, rõhutud ja elus pettunud. Volkovi Šostakovitš oli maalähedasem, kuid seejuures nõudlik, lausa lapsikult jonniv, neurootiline, aga samas hea huumorimeelega, Elizabeth Wilsoni ja Laurel Fay Šostakovitšid on jällegi fragmenteeritud ja akadeemilised.
Minu Šostakovitš kujuneb samuti vastuoluliseks isikuks, kes ühendab endas iseloomujooni, mida ma armastan, ja neid, mis mulle eriti ei sümpatiseeri. Volkovi teosest võib leida hetki, mil ta on kaastundlik: «Nii tahtsin minagi publikule meelde tuletada, et vangid on õnnetud inimesed ja maaslamajat ei tohi lüüa.»[9] Siis on ta jälle patriootlik, kuid vastuoluline: «Sõda oli mõistagi möödapääsmatu… Ent kui sõjast ei pääse, peaks sellega tegelema professionaalid… Ma vihkan sõda… Inimesel on vaid üks isamaa.»[10] Seejärel on ta kibestunud: «Ärge uskuge humaniste, kodanikud.»[11] Mõistlik, läbinisti mõistlik: «Surma ja selle väe eitamisest on vähe kasu… Ent mõistmine ei ole sama, mis surma kummardamine.»[12] Ja lõpmatult naljakas: «Pärast Borissi surma «Boriss Godunovis» muutub muusika nii mažoorseks, et rohkem mažoorne ei saa enam ollagi.»[13]
Dmitri Dmitrijevitš Šostakovitš võib olla täpselt see, keda on aja müra sees parasjagu tarvis. Kui vaja, siis ta kirjutab laulukesi komsomolist ja ooperit kõikvõimsast Leninist (mis tal biograafide sõnul alati parasjagu pooleli oligi), ning siis jällegi kõlab tema teostes Stalini sarkastiline portree, väljendades vastikust nõukogude võimu vastu. Kas ta on kaasajooksik või õõnestaja, püha või alatu, kapriisne või mõistlik, närviline või rahulik, tugev või nõrk – seda ei ole enam võimalik kõiges selles biograafiate ja romaanide segapudrus täpselt välja selgitada. Ja kas seda ongi vaja?
[1] Šostakovitš, D. D.; Volkov, S. 2002. Tunnistus, lk 11.
[2] Fay, L. 2000. Shostakovich: A Life, lk 4.
[3] Šostakovitš, D. D.; Volkov, S. 2002. Tunnistus, lk 17.
[5] Laanes, E. 2019. Ajaloo sosin üle aja müra. – Sirp, 24.05.
[6] Šostakovitš, D. D.; Volkov, S. 2002. Tunnistus, lk 138.
[7] Varik, A. 2019. Sõna ise on see, mis loeb. Intervjuu Julian Barnesiga. – Sirp, 24.05.
[8] Šostakovitš, D. D.; Volkov, S. 2002. Tunnistus, lk 33.
Kaisa Maria Ling on bluusilaulja, kirjandusteadlane ja kultuurikorraldaja, kelle biograafias hakatakse 2019. aasta suve kutsuma Šostakovitši ajajärguks.