Mingi aja pärast aga hakkasin mõtlema, et Urmas pole ju kuri inimene. Tema raamatud pole kunagi kurjad, tema naljad ei solva kedagi, kõige rohkem ehk irriteerivad. Kindlasti ta kahetseb ja meil oleks parem alustada puhtalt lehelt.
Kui viimasest kohtumisest oli möödas umbes pool aastat, otsustasin, et üllatan teda. Ostsin Eevale ilusa salli, lastele kommi ja mõtlesin ilmuda lihtsalt nende ukse taha, et rõõmus üllatus või nii. Et näe, Urmas, siin ma olen ja las jääda see, mis oli, ning vaatame, mis edasi saab. Istusin rongi ja sõitsin Tartusse. Kõndisin Urmase maja juurde ja koputasin uksele. Ootasin pisut, koputasin uuesti. Vaikus. Läksin kõrvalhoone ukse taha – äkki Urmas nikerdab seal midagi, ehitab sauna põrandat või miskit sellist. Ei olnud sealgi hiirepoega. Kõndisin ümber maja, kiikasin sisse igast verandaaknast. Ei kedagi.
Korraga kuulsin selja tagant häält. Ma täitsa ehmatasin, sest põõsa taga liigutas ennast mingi tume kogu. Tahtsin juba punuma pista, et järsku olen sattunud vargale, kellele ei meeldi tunnistajad, aga siis tõusis kogu püsti ja hüüatas: «Otsite Urmast, jah?»
Noogutasin. Mees ütles, et ärgu ma kartku, ta lihtsalt ootab Urmast, sest on omadega plindris ja vajab hädasti abi ning kuigi Urmas on teda juba korra pikalt saatnud – mitte kuidagi inetult ega füüsiliselt, aga siiski täiesti konkreetselt (jah, mõtlesin, seda Urmas oskab), siis ometi mõtles ta, et küsija suu peale ei lööda, isegi kui küsitakse rohkem kui korra, ja hoolimata sellest, et Urmas oma romaanis teda sapiselt kirjeldab, sest peedimuuseum pole naljaasi*, pole kerge peeti, oma suurimat kirge, sedasi eksponeerida, et see suurt hulka inimesi juurde meelitaks –, on tal tunne, et just Urmas Vadi sees on olemas see ideaalne reklaamlause peedimuuseumi ja peedi olemuse kohta, et tegelikult Urmas teadis, et peet pole pelgalt peet, ja viimane kord ütles ta seda Urmasele võibolla liiga ülbelt ja pealetükkivalt, aga nüüd mõtles ta teha hulga rahulikumalt ja lahkemalt, ta saab aru, et lause väljamõtlemine on ka töö, mis eeldab tasu – tal on korralik Urmase-kõrgune kott vinnutatud punapeedilõike juba valmis ja ootel –, et kuna ta on Urmase loomingu fänn, tahaks ta lauset just temalt; lauset, mis oleks ühtaegu naljakas ja tõene. Sest seda ju Urmas oskab.
Nii me jäimegi rääkima ning kuna vihma hakkas sadama ja Vadisid polnud ikka veel näha, läksin mehega kaasa, sõitsime rongiga Lõuna-Eesti kaunite kuplite vahele ja veetsin oma esimese öö peedimuuseumi põrandal suure vahtplastist peedi kõrval. Nagu ühe kuulsa filmi lõpus öeldakse: see oli ühe ilusa sõpruse algus.
* Vt U. Vadi, Tagasi Eestisse. Saarde-Pärnu, 2012, lk 10–11.