«Targal on silmad peas, aga alp käib pimeduses. Aga ma mõistsin ka, et see, mis juhtub ühele, juhtub neile kõigile.
15 Siis ma mõtlesin südames: See, mis juhtub albile, juhtub ka minule. Aga milleks siis mina olen saanud targemaks kui teised? Ja ma mõtlesin südames, et ka see on tühi töö.
16 Sest niihästi targast kui albist ei jää igavest mälestust, kuna tulevasil päevil on kõik juba ammu unustatud. Jah, eks sure tark nagu alpki.
17 Siis ma vihkasin elu, sest see, mida päikese all tehakse, oli mu meelest halb. Sest see kõik on tühi töö ja vaimunärimine.
18 Ja ma vihkasin kogu oma vaeva, mida ma olin näinud päikese all, sellepärast et ma selle pean jätma inimesele, kes tuleb pärast mind.
19 Ja kes teabki, on ta tark või alp, aga ta hakkab valitsema kõige üle, milleks mina olen vaeva näinud ja tarkust tarvitanud päikese all. Seegi on tühi töö!» (Koguja 2:14–19)
Sellega olekski justkui kõik Strugatskite jutustuse sõnumi kohta öeldud. Aga nagu hea kirjanduse puhul ikka, ei mahu ega jää ka see jutustus kirjutatud ja kujutatud ajastu piiresse. XXI sajandi teise kümnendi alguses kogu maailma tabanud viirusepilv on sama õudne ja seletamatu kui üleöö Maljanovi akna alla kasvanud must puu. Kohalekutsutud miilitsast ja puu ümber puhkenud kärast hoolimata on ta seal edasi ning edaspidi tuleb õppida sellega elama. Puu kui looduse sekkumine annab inimestele uue sümboolse ülesande – kas kohaneda uue olukorraga või alla anda, tunnistades seniste kogemuste ja teadmiste piiratust. Selle ülesande lahendamiseks tuleb loobuda dualistlikust monokroomsest käsitlusest – kohanemine ei pruugi allaandmisele vastanduda, sest kohanemine tähendab ka uusi teadmisi ja perspektiive. See ongi samm kõrvale, tundmatutele radadele, mis lubab oma seniseid tegemisi vaadata distantsilt ja neile hinnangut andmata edasi minna. Teaduslik fantastika, mida kirjutasid vennad Strugatskid, nagu ka filosoofia, võimaldab neid samme teha, maailma olukord tingib neid.