«Tammsaare ilmestab oma teostes, et need tegelased, kes on mõistuspärased, jooksevad kinni. Ta on üks kõige rohkem armastuse üle filosofeerinud autoreid eesti kirjanduses ning rõhub maailma polaarsusele – ratsionaalsusele ja ebaratsionaalsusele,» ütles Maarja Vaino. «Tammsaare teostes on kolme tüüpi naisi: saatuslik naine, kes põhjustab surma; naine, kes mõjub tegelastele käimalükkavalt, nagu Karin, ning kolmas ja kõige haruldasem, ent kõige olulisem on tüüp, kes viib elu edasi. Meestegelased peavad minema selle elurütmiga kaasa, muidu nad hukkuvad.»
Maarja Vaino küsis, et kui palju saavad ühiskondlikud normid tegelikult armastust mõjutada? «Tammsaare armastuse esimene paradoks on see, et ta näeb, et õnnelik armastus on pea alati õnnetu armastus. Kui oled täitsa õnnelik, siis kas see on tõeline armastus? Armastus on ka väga kole asi, sest see paneb tegema jubedaid tegusid. Armastus on nii suur, et peab olema traagiline,» märkis Vaino.
«Karl Ristikivi romaanis «Ei juhtunud midagi» selgus, et väga traagiline põhjus armastuse formaadis on see, et ei juhtunud mitte midagi. Täna tundub, et inimesed armuvad vähem ja neid tundeid tekib aina vähem, sest inimesed on aina mõistlikumad. Väga traagiline armastuse formaadis ongi see, kui ei juhtu mitte midagi,» lisas Vaino.
«Armukolmnurk on inimesele kõige tuttavam traagilise armastuse vorm. Mati Undi loomingus on neid väga palju ning need lõpevad alati traagiliselt. Undi pealkiri «Ja kui me surnud ei ole, siis elame praegugi», on irooniline ja viitab muinasjutule. Need muinasjutud, kus tegu on armastusega, liigitatakse imemuinasjuttudeks, sest seal peab alati võlujõud olukorra päästma,» rääkis Vaino.
«Traagiline lõpp toob katarsise, see annab lugejale hingelise puhastuse tunde. See päästab depressioonist ning need lugejad on õnnelikumad,» märkis Vaino.