I Kehtiva korra kontuurid
Kehtiva maailmamajanduskorra elemendid pandi suuresti paika Teise Maailmasõja järgselt Bretton Woods’is, kui nn. globaalsesse Läände kuuluvad riigid leppisid kokku omavaheliste kaubandus- ja rahandussuhete reeglites, fikseerides valuutakursid ning luues süsteemi institutsionaalsed alustalad (IMF, Maailmapank ning Üldisest Tolli- ja Kaubanduskokkuleppest välja kasvanud Maailmakaubandusorganisatsioon).
Ehkki Bretton Woods’i institutsioonid oma loojaid soosivate mängureeglitega[1] püsivad tänini, võib valuutasüsteemi lõpukuupäevaks lugeda 15. augustit 1971. aastal, mil USA peatas – president Nixoni sõnades ajutiselt, ent tegelikkuses lõplikult – dollari konverteeritavuse kulda. Algas ujuva kursiga fiat valuutade ning, mõned aastad hiljem, nn petrodollari ajastu, mis tänu Saudi Araabiaga sõlmitud kokkuleppele tsementeeris USA dollari maailma reservvaluutana. Kaasnenud hüved – eelkõige võime püsivalt rahastada oma jooksevkonto defitsiiti – aitasid omakorda kinnistada IIMS purustustest puutumata jäänud ja sellega olulise stardieelise omandanud USA rolli globaalse majandusliku hegemoonina. Püsiva jooksevkonto defitsiidi omamisel on aga oma hind – et täita reservinõudeid, on vaja igavest maailmamajanduse kasvu. Teisalt seab lõpmatult kestva defitsiidi väljavaade ühel hetkel dollari väärtuse teiste riikide silmis kahtluse alla, ohustades nii selle reservvaluuta rolli (nn. Triffini dilemma). Seni on USA globaalse hegemoonina suutnud enda käsutuses olevate mõjuhoobade abil vajalikku maailmamajanduse kasvu kindlustada.
Ehkki märke de-dollariseerimisest võib täheldada aina enam, on dollar ka 2020. aastal «kuningas», nagu kirjutas The Economist aasta alguses. Ülemaailmsetes tehingutes enim kasutatava valuuta «vermimine» annab USAle – tulenevalt asjaolust, et kõik dollaritehingud peavad käima läbi mõne USA panga ja on seega tema jurisdiktsiooni subjektid – jätkuva rahandusliku ülemvõimu, võimaldades seeläbi piirata nii teiste riikide kui eraettevõtete ligipääsu rahandus- ja maksesüsteemidele. Ilmekas näide on Iraani sanktsioneerimise küsimus, kus poliitilises plaanis on USA peamised Euroopa liitlased jätkuvat piiravate meetmete rakendamist vastustanud ning loonud seejuures ka alternatiivi globaalsele pankade vahelisele maksesüsteemile SWIFT – bartertehingutel põhineva INSTEXi, mida Iraaniga kaubelda soovivad Euroopa firmad kasutada saaksid. Ehkki sümboolse tähtsusega samm, ei ole ettevõtted seda seni kasutama tõtanud.