Kõik festivali-, ürituste- ja suveetenduste korraldajad leidsid end eriolukorra ajal vaakumis. Tegutseda ei lubatud, aga polnud ka teada, millal uuesti lubatakse ning kui suurele publikule. Paljud artistid hakkasid andma internetis kodukontserte ja improviseeritud etendusi, meie aga tahtsime katsetada, kas ja kuidas on võimalik internetis või hübriidselt korraldada terveid festivale. Valisime testimiseks välja Intsikurmu muusikafestivali ja Pimedate Ööde Filmifestivali. Kui esimesel jäi külastajate arv veebis pisut alla oodatu, siis PÖFFi tulemused olid rõõmustavad, pileteid müüdi nii kinodesse kui seanssidele internetis ja festivali professionaalide programmis osales rohkem filmiinimesi kui kunagi varem. Selge on see, et hübriidsed festivalid, kus osa tegevusi toimub füüsilises ja osa virtuaalruumis, on paratamatu tulevik. Tähtis on ennekõike, kuidas see mudel majanduslikult jätkusuutlikuks muuta ja see oligi meie eksperimendi peamine küsimus.
Õiglane muusikaplatvorm artistidele
Valdav osa muusikast kuulatakse tänapäeval mitte plaatidelt või teistelt füüsilistel kandjatelt, vaid voogedastuses. Tuntumad platvormid Eestis on Spotify, Deezer, Tidal jt Ometi on raske leida Eestis muusikut, kes oleks rahul voogedastusplatvormide poolt artistidele esitatud tingimuste ja kohtlemisega. Lühidalt – artist, kes Eesti mõistes võib olla väga populaarne, saab oma loomingu eest voogedastusest vaid sandikopikaid, kui sedagi. Olukorra muutmiseks ja autoritele õiglase tasu maksmiseks alustasime uue voogedastusplatvormi käivitamist, mis lubab artistidel ise palasid internetti laadida ja saada nende kuulamise eest 90% laekuvast tulust. Projekti veab televisioonistki tundub Reigo Ahven. Nagu muuseumikaardiga, loodame siingi kasutada teenust juba 2021 aasta lõpuks ja muuta platvorm rahvusvaheliseks.
2020. aasta, digikultuuriaasta muutis meid kõiki laborihiirteks, kelle peal katsetati väga lühikese aja jooksul ära paljud digitaalse kultuuriloomise ja -tarbimise viisid, mis muidu oleks võtnud aastaid. Loodan, et see kiirendus ei tekitanud meis ainult vastumeelsust, vaid noppisime sellest väärtuslikke õppetunde ka tulevikuks. Sest – tahame me seda või mitte – digikultuur ongi suures osas kultuuri tulevik.
Digikultuuriaasta lõpuakordina toimus 2. veebruaril arutelu meediaruumi tuleviku teemal. Arutelul osalesid ajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho, ajalehe Müürileht peatoimetaja Helen Tammemäe ja voogedastusplatvormi Jupiter juht Toomas Luhats. Vestlust suunas Martin Aadamsoo. Arutelu on võimalik järelkuulata ja –vaadata Facebookis.