Miks on oluline oskus mõjutada teisi inimesi?

Copy
Roland Tokko
Roland Tokko Foto: Erakogu

Üle 10 000 eksemplari müünud raamatu «12 asja, mida koolis ei õpetatud, aga mida kõik peaksid teadma» autor Roland Tokko kirjutab, et sõnade mõju ja mõjuvõim tähendus jõudis talle esimest korda kohale, kui ta kuulas Anthony Robbinsi audioprogrammi «Veenmise meistriklass».

«Sain teada, et kui suudan teisi inimesi mõjutada, on mul kõik võimalused heaks eluks. Kui ma seda ei suuda, ei ole ma võimeline muutma ei ennast ega teisi,» selgitab ta.

«12 asja, mida koolis ei õpetatud, aga mida kõik peaksid teadma» Roland Tokko
«12 asja, mida koolis ei õpetatud, aga mida kõik peaksid teadma» Roland Tokko Foto: Raamat

Mõjuvõimust unistavad paljud inimesed

Tokko toob välja, et enamik meist tahab midagi korda saata või mõne uue idee ellu viia, aga selleks on vaja, et teised sellega kaasa tuleksid. Seega on mõjuvõimu kasutamine väga oluline oskus.

Siia alla kuulub oskus müüa, turundada ja ennast brändida. Kõik need tegevused on ühel või teisel moel seotud teiste inimeste otsuste mõjutamisega. Inimesi saab mõjutada ka halbu otsuseid tegema.

Ta kirjeldab mõtteid, näiteid ja praktilisi harjutusi, kuidas mõjuvõimu enda jaoks paremini tööle rakendada.

Inimestel on raskusi enda esitlemisega

Edu Akadeemia küsitlus näitas, et inimestel on probleeme enese turundamise ja esitlemisega, mistõttu on raske leida tööd või luua oma ettevõte.

Üks vastus kõlas nii: «Müüki ja turundust läheb kõige rohkem ilmselt vaja siis, kui me kandideerime tööle. Me peame oskama ennast müüa ja turundada ning leidma oma erinevused ja tugevused teiste kandidaatide ees.»

Tokko selgitab, et paljudel inimestel on sotsiaalsete oskuste puudumise ja ebakindluse tõttu raskusi enese väljendamisega. Samuti hirmutab inimesi sõna müük. Neile ei meeldi müüa, kuna nad kardavad eitavat vastust ja seda, et jäävad teise heakskiidust ilma. Heakskiit on miski, millest me satume sõltuvusse juba koolis. Seal me ei tohi eksida, peame tegema kõik õigesti või muidu saame karistada.

Ta rõhutab, et kui sa vaevled rahalistes raskustes, on sul tõenäoliselt puudu müügioskusest. «Ja nagu sa ilmselt juba hästi mõistad, on sul seda oskust igapäevaselt vaja tunduvalt rohkem kui ainult toodete või teenuste müümisel. Sa pead oma ideid ja soove n-ö müüma kasvõi oma elukaaslasele ja lastele, kui tahad neid mõjutada, et nad ühte või teist asja teeks. Sa pead veenma sõpra, et ta tuleks sinuga kinno just seda filmi vaatama. Sa pead oskama ennast tööandjale müüa, et saada töökoht, ametikõrgendus või palgalisa. Ja kui oled ettevõtja, siis ainus, mis su ettevõttele sissetulekut toob, on müük,» räägib Tokko.

Tokko tunnista, et arvas tükk aega, et tal ei ole oskusi või pigem isegi julgust, et kellelegi midagi müüa. See puudutas peaaegu igat eluvaldkonda. Ta ei julgenud minna tööintervjuule või ennast vabalt väljendada. Ta ei julgenud alustada suhtlust võõraste inimestega, rääkimata sellest, et veenda kedagi tema käest midagi ostma. See kõik tundus hirmutav, sest ta ei tahtnud kuulda vastust ei või kui ta seda kuulis, siis arvas ta, et ta ei meeldi teistele ning pole piisavalt hea.

«Minu arusaam müügist muutus täielikult, kui olin kuulanud mainitud audioprogrammi veenmise ja mõju kohta. Seni arvasin, et müük on teatud tehnika valdamine ja oskuslik kasutamine selleks, et panna inimesed midagi ostma. Nüüd mõistsin, et ostmine või tehingu tegemine on müügiprotsessi kõige viimane ja vähem tähtis osa ning enne selleni jõudmist on mitmeid olulisemaid samme. Kui pead pingutama ja inimestele müüki peale pressima, oled väga olulised sammud tegemata jätnud. Mõistsin, et müük on ennekõike oskus välja selgitada, mida teine inimene soovib, ja talle seda anda. Müük on oskus küsida õigeid küsimusi ja inimestega sõbraks saada. Samuti on see oskus rääkida lugusid, sest lood on inimesele loomuomased, need on meie DNA-s. Meile meeldib kuulata lugusid, mitte seda, miks me midagi ostma või tegema peaksime,» selgitab ta.

Küll aga paneb Tokko südamele, et ära püüa müüa kõigile, sest inimeste vajadused on erinevad ja kõik ei pruugi vajada seda, mida sina pakud. Parem selgita enne küsimuste abil välja, kes mida vajab.

«Veena inimesi tegema seda, mida sina soovid, aga sellisel moel, et nad tahavad seda ise teha, nähes selle kasutegurit. Kui arvad endiselt, et müük on toote, teenuse või idee peale surumine, kuni inimene alla annab ja ostu teeb, siis ei tunne sa ennast müügiolukorras hästi ja tõenäoliselt ei saavuta ka sellist tulemust, nagu sa ootasid,» soovitab ta.

Tagasi üles