Raamatu «Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985» esitlus. Uno Aava.Foto: Kalev Lilleorg
Tallinnas, Ülemiste Sportlandis esitleti eile raamatut «Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985». Raamatu on kokku pannud WRC Rally Estonia võistluste juht Urmas Roosimaa ja tema meeskond, kooseisus Indrek Rand, Madis Kers, Karli Pikk, Alar Hermanson ja Olaf Suuder. Esitlusel tehti ülevaade sellest, et kuidas kuuel mehel tekkis idee Eesti autoralli ajalugu raamatukaante vahele talletada, mis neid motiveeris, millised olid eesmärgid ja mis sai ära tehtud.
Lisaks raamatu autoritele olid kohal ja meenutasid enda põnevaid seikluseid ralliradadelt Eesti legendaarsed rallisõitjad Uno Aava, Indrek Lasseron, Joel Tammeka, Hardi Mets ja Raido Rüütel.
Paljude kohaletulnute seas olid Eesti autoralli ajaloo talletamist tunnustama tulnud ka Eesti Autospordi Liidu president Toivo Asmer, Mootorispordi Muuseumi MoMu eestvedaja Arno Sillat, WRC Rally Estonia direktor Urmo Aava, raamatu ilmumist toetanud inimesed jpt.
«Kui keegi teab, et ta isa, vanaisa või tuttav sõitis omal ajal rallit ja pole enne kuskilt selle kohta andmeid leidnud, siis suure tõenäosusega on nüüd see info kaante vahel,» ütlesraamatu eestvedaja ja autor Urmas Roosimaa. «Teine asi on huvi ralliajaloo vastu – kust me tegelikult tuleme. Kui täna on inimene avastanud, et autoralli paneb ta südame põksuma, siis usun, et laiem seltskond ei tea fakte, mis on kunagi toimunud. Eesti autoralli on olnud hästi varjatud saladus, millest kõik natukene midagi teadsid ja mäletasid, kuid üldpilti pole kellelgi ette näidata. Tobe oleks olnud kogutud materjal seisma jätta. Raamatud on tehtud missioonitundega. Kui sul on ala, millele oled andnud sõrme, kuid see on võtnud terve käe, siis see on kummardus sellele alale ja soov jagada seda tulevaste põlvedega. See tuli ära teha.»
Raamatu «Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985» esitlus.Foto: Kalev Lilleorg
«Minu jaoks see raamat on pool elu, sest kui ma raamatu teen lahti ja vaatan alates 1958. aastast, kui ma võtsin osa esimesest rallist ja kuni aastani 1988, kuni ma olin tegev, siis kõik need nimed, keda ma loen raamatust tulevad meelde, need inimesed, nende inimeste näod ja nende ütlused,» rääkis Eesti autoralli legend Uno Aava. «Minu jaoks on see nostalgia. Võin istuda ja raamatu ette võtta ning mõelda, et kuidas oli see ralli, kuidas sai organiseeritud mõni teine. See on minu jaoks väga tähtis raamat.»
Raamatu «Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985» «kaanestaar» on Joel Tammeka. «See on praktiliselt olnud minu elu helgem ja ilusam pool, kus me tegime seda, mida me tahtsime ja see pakkus tohutult rõõmu. Pärast töö käigus tegin samuti, mis mulle meeldis ja tahtsin, kuid valikud olid teised. Kui Urmas Roosimaa mulle rääkis, et tal on selline plaan, siis ma arvasin, et kes seda ikka teeb ja veel mitte finantskasumi saamise eesmärgil, vaid fanatismist autoralli vastu, kuid tehtud see sai. Tublid mehed!»
Enim NSVL medaleid võitnud Eesti rallisõitja Hardi Metsa sõnul tähendab see raamat kingitust kõigile, kes kunagi sõitnud on. «On väga huvitav vaadata andmeid, mida ise ei mäletagi ja ainult müts maha meeste ees, kes sellega tegelesid. Suured, suured tänud selle eest. See toob meie aja jälle esile ja elad taas kusagil võidusõidus.»
Raamatu «Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985» esitlus.Foto: Kalev Lilleorg
«Kui vaatame viimast 30 aastat, siis me oleme päris professionaalseks muutunud info ja füüsiliste autospordi objektide talletamises. Võtame Arno Sillati poolt veetava MoMu või Indrek Ilometsa Ralliaasta raamatu, mis on tänaseks EAL vedamisel muutunud Autospordi aastaraamatuks,» märkis WRC Rally Estonia direktor Urmo Aava.
«Ralli ajaloo mõttes oli väga suur tükk puudu ja Urmase tiim võttis selle, mis Arnol või kellegi teisel on muuseumis või kodus erinevate tükkidena ja mis jäi Indreku tehtud raamatute ette kenasti ühe raamatuga kokku ja teine raamat jõuab täpselt sinna 2002. aastasse, kus edasine ajalugu juba kaante vahel olemas. Ma arvan me võime uhked olla ja ma ei usu, et neid riike väga palju on, kus selline raamat on tehtud ja paljudes riikides saaks see raamat väga lühike olema. Mina autosportlasena ja autospordi fännina olen väga uhke.»