Filosoof ja Stanfordi humanitaarteaduste vanemdekaan Satz on öelnud, et enamik inimesi loeb kirjandust pigem enese harimiseks, meelelahutuse eesmärgil, ilu kogemiseks või leidmaks tee teiste ellu, mitte aga moraalsetel põhjustel. Siiski ütles ta, et need eesmärgid võivad teenida ka moraalseid eesmärke (ibid.). Muidugi loeme me lastele lihtsa objektiivse moraaliga muinasjutte, et kasvatada lapses õiget moraalitunnetust. Ent mida vanemaks see persoon saab ja mida mitmekülgsemaks ja rikkamaks muutub tema välis- ja sisemaailm, seda enam võib sellele inimesele esitada väljakutseid keerulisema moraaliga lugude vallast. Lõppude lõpuks ju oleneb, kes loeb. Terve psüühika ja arenenud moraalitunnetusega inimene ei tohiks ära eksida õige ja vale vahel.
Kas kirjandus peaks olema eetiline?
Kirjandus kui kunst võib töötada kui atribuut näitamaks meile ausalt maailma inetusi. Just neid ebamoraalseid aspekte, mis on samuti osa meie elust. Miks me seda aga pidevalt maha tahame vaikida? Selles osas imponeerib mulle Ludwig Wittgenstein samastus, kes leidis, et eetika ja esteetika on tegelikult üks (1966). Vägivald, keha abjektsus, rassism, homofoobia, transfoobia, natsism - inetud teemad, mis tuletavad meelde kui rõvedad loomad võivad inimesed olla. Mis näitavad meile inimeseks olemise jõhkrat, koledat poolt. Mis on solvavad ja määrivad. Ent sellest vaikides, ei ole see inetu pool inimkonnast ometi kuhugi kadunud. Selle asemel, et see katta ebaeetilise tsensuuri mantli alla, tasuks ehk hoopis sellele ausalt otsa vaadata. Teos kui iseseisev kunstiline tekst on ju kõigest juba olemasoleva peegel. Kui see on moraalselt ebakorrektne, siis on seda ka meie reaalne maailm. Kõige lõpuks on see meie enda, lugeja teha, kuidas me loetut tajume ja tõlgendame. Ma leian, et on oluline käsitleda selliseid küsimusi filmides ja raamatutes, et suurendada meie teadlikkust, aidata meil kujundada oma vaatenurki probleemidest, tunda vahet õigel ja valel. Ka siis kui selle eetilisus on küsitav ja väga subjektiivne. Kuid kas just mitte see lõputut filosoofiline sisemine dilemma hea ja halva vahel pole see, mis peaks meid kasvatama? Ka väga ebaeetilise teose lugemisel on meil endi moraalikoodeks, mis paneb paika selle, kuidas vastava teose vastu võtame. Olen nõus, et kirjandus peaks olema iseseisev kunstivorm, mis on sotsiaalsetest piirangutest sõltumatu. See peaks seisma iseenda eest.
Barthes, Ronald. 1967. «Autori surm: valik kirjandusteoreetilisi esseid». Sari Avatud Eesti Raamat. Koostanud Marek Tamm. Varrak, Tallinn, 2002.
Tackett, Justin. 2014. «Stanford scholars debate the moral merits of reading fiction.» Stanford News.
Wittgenstein, Ludwig. 1966. Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology, and Religious Belief. Koostanud Cyril Barrett (Oxford: Basil Blackwell).