K, 7.12.2022

Sihitu ja tülpinud? 2 harjutust, mis aitavad aru saada, kelle pärast ja miks sa midagi teed

Raamatuportaal
Sihitu ja tülpinud? 2 harjutust, mis aitavad aru saada, kelle pärast ja miks sa midagi teed
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Merit Raju.
Merit Raju. Foto: Triin Maasik

Vahel kujutatakse ette, et kui raha pärast ei peaks sebima, siis ei teeks ju mitte midagi. Jah, esiotsa küll, aga see jõudeolek ei kestaks rohkem kui päev või paar nädalat. Siis hakkaks sisemuses kripeldama. Me pole lebotamiseks sündinud ja meil on sisemine tung kuidagi kasulik olla. Näha ja tajuda oma rolli suures pildis. Kogeda vaheldust ja olla kellelegi oluline. Meil on vaja mingit sihti, lootust, ootust, asja suuremat mõtet.

Kui sul on oma sisemine äratundmine, põhjus, miks hommikul tõusta, asud sa iga päev isuga oma päeva kallale

Life coach, ettevõtja ja ema Merit Raju kirjutab oma raamatus «Elu uus tase», et me pole robotid. Meil on vaja toitu, raha ja und, aga ka emotsionaalset hoitust, naudinguid ja tähendusrikkust. Ta leiab, et enamik inimesi elab oma elu teiste reeglite, ootuste ja plaanide järgi ning kasutab oma aega võõraste sihtide suunas liikumiseks. Aga meist igaühel on ka midagi, mis on meile endile tähtis. See ei pea olema midagi teiste arvates suurt ega nähtavat. See võib olla sinu tervise või rahaasjade korda saamine, sinu töö oma emotsioonide, suhte, unistuste või stressitasemega. See võib olla pere või lapsed või raamat või oma toode või mõni muu loov projekt. Kudumine, keeleõpe või kitarri harjutamine. Arendava raamatu lugemine või reisiraha kogumine. Liikumapanev jõud.

«Sihid, mille nimel tõusta ja särada ehk siis elada, ei pea olema töised. Oma kodu sisustamine või laste eest hoolitsemine on väga sisukad sihid. Igaühele oma. Sulle see, mis päriselt sinu silma särama paneb ja loob tunde, et oled õiges kohas ja teed õiget asja. Et hommikusel ärkamisel on mõtet. Ja sellel on sinu jaoks suuremas pildis tähtsus. Selline teadmine aitab ka läbi raskuste,» lausub ta ja lisab, et raskusi tuleb ühes või teises vormis elus ikka ette. Aga tunneli lõppu valguskiire sättimine, oma tegevusele tähenduse loomine, on meie endi teha. See valgus säratab meid ka läbi raskuste.

Selle valguse tunneli lõppu annab sügav sisemine teadmine, miks me teeme seda, mida me teeme

See iseenda suure liikumapaneva jõu, miks-küsimusele vastuse teadmine annab Raju sõnul hääbumatu motivatsiooni. Ainus tingimus on, et see peab tulema sinu seest ning peab olema päriselt sinu suur ja ülioluline põhjus, sinu liikumapanev jõud.

HARJUTUS - emotsionaalse põhjuse leidmine

«Kui mul on teada, mida ma tahan, siis küsin endalt tavaliselt, miks see on mulle oluline, ja lõpetan laused, mis algavad selliste sõnadega nagu allpool. Võta iga eesmärk ükshaaval ette. Need lausete algused viivad sind vastustes üha sügavamale, peast südamesse, ratsionaalsusest tunnetusse. Seepärast on arvamuse kohta küsimused eespool ja tunnete kohta küsimused tagapool. Nõnda peaksid sa saama kontakti oma üliolulise põhjusega selle eesmärgi taga nii ratsionaalselt kui emotsionaalselt ja tõenäoliselt avastad, et paljudel juhtudel viivad selle juured varasemate läbielamisteni. Nii leiad enda jaoks selguse ja kustumatu motivatsiooni, mis kannab sind ka läbi takistuste, raskuste ja ei-viitsi-de. See aitab olla autentne ja aus enda vastu, teha valikuid nii südame kui mõistusega,» selgitab Raju harjutust ennast lähemalt.

  1. Kõigepealt pane kirja, mis on su eesmärk.

  2. Küsi endalt «Miks on ... (see sinu eesmärk, mis sa välja kirjutasid) minu jaoks oluline?»

  3. Vasta sellele viiel eri moel just sellises järjestuses. Enne järgmisel moel samale küsimusele vastamist loe läbi, mida sa eelmisele vastuseks kirjutasid, ja küsi siis uuesti see küsimus ning alusta lauset nende uute sõnadega. Iga vastus võib olla ühe lause, lõigu või kasvõi lehekülje pikkune, just nii pikk, kui sinule hetkel õige tundub.

See peaks Raju sõnul olema justnimelt kirjalik analüüs, et saaksid hiljem kogu mõttekäiku näha ja kirjutada kuus punkti.

  1. Sest ma tahan ...

  2. Sest ma arvan ...

  3. Sest ma usun ...

  4. Sest ma vajan (igatsen, tunnen puudust) ...

  5. Sest ma tean, mis tunne on ...

  6. Sõnasta eelnevast kokku üks sõna, lause, fraas, millest saab sinu tõeline põhjus selle eesmärgi taga.

Näitena toob Raju välja, et eesmärgiks on hakata ärkama igal hommikul kell kuus.

  1. Miks on igal hommikul kell kuus ärkamine minu jaoks oluline?

Sest ma tahan rohkem aega iseendale.

  1. Miks on igal hommikul kell kuus ärkamine minu jaoks oluline?

Sest ma arvan, et olen siis värske ja mõte liigub paremini.

  1. Miks on igal hommikul kell kuus ärkamine minu jaoks oluline?

Sest ma usun, et hommiku energeetiline puhtus annab mullegi erilise väe ja võimed, rahu, keskendumise ja loovuse ning asjad saavad valmis kiiremini ja kvaliteetsemalt.

  1. Miks on igal hommikul kell kuus ärkamine minu jaoks oluline?

Sest ma igatsen segamatut aega oma hommikurutiinideks ja keskendumiseks.

  1. Miks on igal hommikul kell kuus ärkamine minu jaoks oluline?

Sest ma tean, mis tunne on õhtuti väsinuna töötada ja hommikul lapse ärgates tunda, et äratus oli liiga vara. Ja ma tean, et juba hommikul oluliste asjade valmis saamine annab õige energiapuhangu kogu päevaks.

Kui lugeda kõik vastused üle, on kokkuvõtteks:

  1. Hommikune segamatu oma aeg ja värskus töötamiseks kiiremini ja kvaliteetsemalt annab hoo ja energiapuhangu kogu päevaks.

«On eesmärke, mis ilmselt sellest ristküsitlusest läbi ei vea. Kui sa teed midagi lihtsalt selle pärast, et teised seda teevad, või tahad midagi selle pärast, et «kõigil ju on», siis see ei kanna sind välja läbi raskuste tähtede poole rühkimisel, see pole autentne sina ega anna maailmale midagi juurde. Sa saad sellest aru oma vastuste põhjal ja jätad selle eesmärgi aegsasti kõrvale või sõnastad ümber, enne kui sellesse panustama hakkad,» selgitab Raju.

HARJUTUS: kelle pärast ja kelle jaoks?

Vaata oma eesmärki veel kahest aspektist

  • Sul on nüüd üks või mõned endale olulised eesmärgid teada ja suur põhjus igaühe taga, see teadmine, MIKS, päriselt, miks sa need sihid valisid.

  • Võta iga eesmärk veel kord ette ja hinda seda nüüd kahest aspektist.

  • Kui väga sa seda tegelikult tahad?

  • Kui tõenäoliseks sa pead selle saavutamist või realiseerumist?

  • Ja hinda mõlemat aspekti ühest kümneni skaalal.

  • Kui need tulid alla 10 või ütleme 8, siis Raju soovitab mõelda, kuidas suurendada üht või teist.

Märksõnad
Tagasi üles