P, 4.12.2022

8 väga head põhjust, miks sauna minna

Raamatuportaal
8 väga head põhjust, miks sauna minna
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Foto: Shutterstock

Eestlased on juba aastasadu teadnud kas intuitiivselt või põlvkonnalt põlvkonnale jagatud tarkuse abil, et regulaarne saunas käimine hoiab tervise tugeva, puhastab nii keha kui ka mõtteid. Ka kuulsa antiikmeditsiini teadlase Hippokratese sulest pärimeb tarkusetera, et kui miski muu enam ei aita, siis saun ikka aitab.

Eestlastest on kujunenud nii sauna- kui ka spaarahvas, ja mis olekski parem ning lihtsam viis kõleda sügiskaamose käest põgeneda kui minna saunamõnusid nautima. Suuremates spaades võtab aga saunade valik silme eest kirjuks. Mille poolest erineb näiteks Soome saun Türgi saunast? Millal eelistada üht, millal teist? Mida üldse saunas käimine annab? Nõu annab terapeut ja hea tervise eestkõneleja Toivo Niiberg oma raamatus «Ela ja küsi!».

8 väga head põhjust, miks sauna minna

  • Saun pakub sügavat lõõgastust, treenib organismi kaitsemehhanisme ning leevendab lihaste ja liigeste vaevusi.

  • Saun vabastab organismi ainevahetuse jääkidest, aitab kehal stressi maandada ja normaalselt oma eluga hakkama saada.

  • Higiga saab organismist välja viia palju kahjulikke ainevahetuse aineid ja pärast asendada need puhaste ainetega, mida saame söögist ja joogist.

  • Sauna ja veeprotseduuride kasutamine valuvaigistina on teada ammusest ajast.

  • Saun on väga jõulise mõjuga vereringele, energiline jääkainete väljaviija organismist, kergendab neerude tööd, parandab valkude ainevahetust, samuti veesoolaainevahetust, stimuleerib sisenäärmete tööd.

  • Saun toimib kõigile organsüsteemidele ja sellega takistab organismi vananemist ehk pidurdab oksüdatiivset stressi. Eriti suur tähtsus on saunaprotseduuridel ateroskleroosi vastu võitlemisel.

  • Eelista Soome sauna, kui tahad seda õiget kuumust «naha vahele» saada. Temperatuur Soome saunas tõuseb 70–95 kraadini. Sauna õige mõju tuleb esile külmade ja kuumade faaside vaheldumises – igale laval käimisele peaks järgnema jahutamine külma veega või värske õhu käes. Soome sauna kõrge temperatuur tõstab ihutemperatuuri umbes 39 °C-ni, kusjuures siseorganite temperatuur püsib 37 °C lähedal. Kiireneb naha vereringlus, mis omakorda intensiivistab higistamist. Nahk ei peegelda enam soojust, vaid võtab seda vastu.

  • Eelista Türgi sauna ehk aurusauna ehk hamami, kui tahad korralikult higistada ja sellega jääkaineid organismist välja viia. Tänu suurele niiskusesisaldusele ja kuumusele on aurusaun tõhus terviseparandaja bronhiaalastma, bronhiidi, ülemiste hingamisteede katarri, köha, hääle käheduse, mitteakuutsete reumaatiliste vaevuste ning liigeste piiratud liikumise või liigesevalude korral. Naha aurutamine aitab vabaneda igapäevastest pingetest, lõdvestuda ja taastuda, parandab üldist kehalist ja vaimset heaolu ning aitab koguda uut jõudu. Avanevad naha poorid, eemalduvad surnud naharakud ja mustus ning nahk muutub pehmeks, puhtaks ja siidiselt siledaks

Luba endale üks kosutav saunaskäik ja tunneta, kuidas pärast sauna saad alustada justkui puhtalt lehelt!

Märksõnad
Tagasi üles