Romaan on ise ka üles ehitatud nagu puu, jagunedes neljaks osaks: juured, tüvi, võra, seemned. Esimene osa kaevubki sügavale minevikku, peatükid tutvustavad järgemööda kõiki tegelasi, alustades lapsepõlvest või lausa esivanematest, näitamaks kuidas puud nende elukäiku mõjutanud on. Iga lugu moodustab omaette terviku ja võiks vabalt olla eraldiseisev novell. Näib, et tegelased pole üksteisega kuidagi seotud. Nad on niivõrd erinevad ja elavad laiali üle Ühendriikide. Üheksa vaatenurka annavad võimaluse igaühel kellegagi samastuda. Olgu sulle siis südamelähedasem teadlane, arvutimängugeenius, skeptik, sõjaveteran, kunstnik või puukaitsjad. Mina elasin kõigile kaasa ning juba esimene peatükk tõi pisarad silma, pagana ameerika kastanid. Teadsin nende saatust juba ette, olin Shenandoah's (kus need pildid on tehtud) näinud infotahvleid Ameerika kadunud hiilguse kohta, aga ikkagi põrutas see allakäik mind. Ka järgmised peatükid liigutasid sügavalt. Ma leinasin inimesi ja ma leinasin puid, mis jäid alla haigustele või inimestele.
Kui esimene pool romaanist rõhutas, kuidas puud erinevate inimeste elus rolli mängivad, siis teises pooles läheb see sujuvalt üle keskkonnaaktivismiks, kui tegelaste eluteed põimuvad ja hiljem uuesti lahku hargnevad. Olen minagi näinud telekast neid puu külge aheldatuid ja mõelnud endamisi: «on alles napakad!» Enam ma seda ei tee. Kuigi puude eest võitlemine kiskus liiga äärmuslikuks, hindan väga kõiki uusi vaatenurki, mida «Ilmapuu» mulle tutvustas. Tõesti tekkis selline tunne, et puud olid enne nähtamatud ja nüüd näen neid ringi käies uue pilguga.