Montessori meetodit peetakse eelkõige loominguliseks väikelaste kasvatamise viisiks, aga tegelikult on see pigem ellusuhtumine ja eluviis. Montessori filosoofia hõlmab nii vanemate omavahelisi suhteid, lahedat ja loomingulist perekonda, mis pakub toetavat keskkonda kõigile pereliikmetele, ning suhtlemist sõprade, kooli- ja töökaaslastega. Kokkuvõttes aitab see meetod rajada rahuliku ja toetava kodu, kus kasvatatakse lapsi lahkuse, lugupidamise ja koostöö vaimus.
Käsiraamat, mille lugemine mõjub nagu ilusa sisustusajakirja vaatamine (1)
Montessori perekond suhtub ka väikestesse lastesse kui ainulaadsetesse isiksutesse, kellel on oma iseloomujooned, huvid ja emotsioonid. Oluline on aidata neil õppida ise enda eest hoolitsema, et nad areneksid iseseisvaks, mõistaksid oma võimeid ja väärtust maailmas. Rõhutatakse just lapse esimese kuue eluaasta tähtsust tema iseloomu ja võimete kujunemisel, aga ka kooliealine laps vajab leebet juhendamist ja igakülgset tuge inimeseks kasvamise käänulisel teel. Ka lapse murdeikka jõudmisel algab ülejäänud perel täiesti uus aeg ning omavahelised suhted tuleb ehitada uuele alusele. Oluline on lubada lastel vahel ka eksida, sest vigadest ja kogemustest õpitakse. See aitab kasvatada vastutustunnet ja hoolimist.
Montessori põhimõtete järgimine ei nõua kodus kapitaalremondi tegemist ega mingite eriliste õppevahendite ostmist. Selle asemel kasvatavad vanemad lastes lahkust ja empaatiat ning soodustavad nende sisemise intelligentsuse, uudishimu ja loovuse arengut. Kuid see ei ole kampaania ega hoogtöö: tulemuste saavutamine eeldab igapäevast tööd, oma tegevuse analüüsimist, pidevat suhtlemist ja tagasisidet.
Selle raamatu lugemine mõjub nagu ilusa sisustusajakirja vaatamine: tahaks endalegi seesugust pilvitut paradiisi ning haarame õhinal pakutud õpetustest. Siingi saab kasutada juba olemasolevat ning rajada omandatud teadmiste toel ka palju uut. Usun, et sel moel aitabki raamat meil kujundada just sellise pere ja kodu, nagu oleme alati unistanud.
Montessori märksõnad on:
toetav pere
armastus ja hoolimine
jälgimine ja julgustamine
korraarmastus
üksteisest lugupidamine
inspireerimine ja motiveerimine
elukestev õppimine
iseseisvuse arendamine
vastutus ja vigadest õppimine
meeldivus ja lahkus