«Kodusõda ei ole sõda, vaid haigus,» on kirjutanud Antoine de Saint-Exupéry. «Vaenlane on sisemine. Võideldakse põhimõtteliselt iseendaga.» Sellegipoolest oli Hispaania tragöödia 1936. aastal isegi suurem. See põimus enamlaste revolutsioonist alguse saanud rahvusvahelise kodusõjaga.
Venemaa õudused õõnestasid kogu mandri-Euroopa demokraatiat, sest punaste ja valgete vaheline polariseerumine võimaldas nii ühel kui ka teisel poliitilisel äärmusel suurendada omaenda võimu, manipuleerides hirmutavate kuvanditega oma vaenlastest. Seda hirmu ja vihkamise võimsat ühendust kasutasid hiljem saatanliku leidlikkusega ära nii Stalin kui ka Goebbels. Polariseerumine kiskus ’reeturlikult’ vastaselt igasuguse inimlikkuse, nagu ka kodakondsuse. Seetõttu on väär nimetada Hispaania kodusõda vennatapusõjaks. Uute õpetuste lahutusjoon võis muuta vennad näota võhivõõrasteks ja ametiühingu liikmed või poodnikud klassivaenlasteks. Filosoof José Ortega y Gasseti jünger Julián Marías ei unusta iial vihkamist, mida ta nägi 1936. aasta pingelisel kevadel teel Madridi ülikooli trammipeatuses trammijuhi näol, kui too vaatas kaunist ja hästi riietatud naist kõnniteele astumas. «Meil oli see tõepoolest olemas,» ütles Marías iseendale. «Kui Marx mõjub tugevamalt kui hormoonid, ei ole midagi teha.»
Nende enam kui 80 aasta taguste propagandalahingute tont kummitab meid ikka veel. Sellegipoolest jääb Hispaania kodusõda üheks vähestest tänapäeva sõdadest, mille ajaloo on kirjutanud selle kaotajad tõhusamalt kui võitjad. Kui meenutada rahvusvahelisi eelaimusi pärast seda, kui vabariik oli 1939. aasta kevadel lüüa saanud, ei ole see üllatav. Viha suurenes veelgi pärast 1945. aastat, mil natsi-Saksamaa kuriteod päevavalguse kätte tiriti ja kindral Franco kinnismõtteks muutunud kättemaks lüüasaanud vabariiklastele ei näidanud vaibumise märke.