ÕNN INDIA MOODI Paranda oma dharmat Franklini meetodi abil

Raamatuportaal
Copy
Foto: Shutterstock

Héctor García ja Francesc Miralles raamat «Namasté» on üllatusi täis raamat, mis viib meid kaasa silmi avavale teekonnale, et oskaksime tasakaalukalt vastu astuda nii isiklikele kui ka ühistele väljakutsetele, mida peadpööritav maailm meile ette paiskab.

Héctor García ja Francesc Miralles on pööranud pilgu Indiale, inimkonna hällile. Kaasakiskuvalt värske stiiliga kajastavad nad selle võimsa iidse kultuuri ja traditsiooni põhimõisteid ning annavad edasi praktilisi soovitusi, mis meie argielu päevast päeva inspiratsiooni, ilu ja rahuga rikastaksid.

Autorid tutvustavad, kuidas õppida järgima karma reegleid, et teha oma elus imeline muutus, parandada tervist ajurveedaga, leevendada stressi ja ärevust India peamassaaži ning meditatsiooniga, kogeda pühalikke kohtumisi tantra kaudu ja palju muud.

Loe raamatust katkendit!

***

Héctor García ja Francesc Miralles, «Namasté».
Héctor García ja Francesc Miralles, «Namasté». Foto: Raamat

DHARMA: ÕNNE UNIVERSAALSED SEADUSED

Neli nõuannet

Ehkki need nõuanded kuuluvad psühholoogia ja isikliku arengu valdkonda ega hõlma mitte ühtegi usundit, tahame neid siiski jagada, kuna need on vabastanud meid vaimsest kannatusest rohkem kui ühel korral. Eriti teine neist põhimõtetest, kuid ka ülejäänud kolm tunduvad meile väga väärtuslikuna.

Esmakordselt 1997. aastal avaldatud raamatus «Neli nõuannet» (originaalis «Los cuatro acuerdos») esitleb arst don Miguel Ruiz tolteekide kultuuril põhinevat nelja põhimõtet õnneliku elu elamiseks. Meil õnnestus temaga telefoni teel pikk ja sõbralik intervjuu teha ning tema sõnul peame pühenduma neile nõuannetele, et pääseda kannatustest.

Vaatame tema nõuandeid lähemalt.

1. Ole oma sõnadega ettevaatlik.

Proovi olla laitmatu kõiges, mida ütled. Don Miguel Ruizi sõnul on laitmatud sõnad need, mis ei tee pattu. Rahulikuks eluks peame tegutsema vastavalt sellele, mida ütleme, et säilitada oma terviklikkus, see puudutab lisaks endale ka suhteid teistega.

 

Paralleelid teistes traditsioonides:

Üks katoliku kiriku käskudest on «ära valeta».

Idamaade traditsioonides ei ole valetamine iseenesest patt, aga iga kord, kui ütleme midagi, mis pole tõsi või mis võib teisi kahjustada, väljenduvad selle tagajärjed meie karmas.

Gandhi väljendas seda nii: «Õnn ilmub siis, kui sinu arvamus, sinu väljaütlemised ning see, mis sa teed, on kooskõlas ja harmoonilised.»

2. Ära võta midagi isiklikult.

Kui sa tunned end millegi või kellegi poolt rünnatuna, ära võta seda kui midagi isiklikku. Igaüks näeb maailma oma elus mingil hetkel aset leidva olukorra kaudu ja seetõttu räägib see, mida ta ütleb või teeb, ainult sellest inimesest, mitte meist. Don Miguel Ruiz juhib tähelepanu sellele, et see teine nõuanne aitab hajutada meie viha, vihkamise, iharuse või kadeduse tundeid.

Paralleelid teistes traditsioonides:

Nii viha kui ka iharus ja kadedus on osa surmapattudest ning ka kuus vaenlast hinduismis. See nõuannete pakett aitab neid soovimatuid tundeid vaos hoida.

 

3. Ära eelda.

On vale ette kujutada, mida teised inimesed mõtlevad sinust või teistest; lisaks kõigele muule sa lihtsalt ei tea seda. Oletamine, mida teised arvavad, ainult suurendab meie kannatusi. Peaaegu alati näeme maailma moonutatud objektiivi kaudu, mis on meie arvates tõde.

Paralleelid teistes traditsioonides:

See vastab ühele kuuest hinduismi vaenlasest – pettekujutlusele (moha). See tähendab, et meid ümbritsevate inimeste või kõigi maailma asjade kohta mingi eelarvamuse loomine on mürk meeltele, sest see viib meid kannatustesse.

 

4. Tee kõike võimalikult hästi.

See nõuanne on kutse igal ajal ja igal eluhetkel maksimaalselt panustada. Jaapanlastel on selle tähistamiseks väljend Ganbatte, mida võib tõlkida kui «täiel rinnal» või «anna endast parim». Saad seda põhimõtet rakendada nii enda kui ka teiste kohtlemisel.

Paralleelid teistes traditsioonides:

Anda endast parim ja kohelda teisi inimesi võimalikult parimal viisil on ühine praktiliselt kõikidele religioonidele. Tuletame meelde teist käsku kristlaste kümnes käsus: «Armasta oma ligimest kui iseennast».

Oma eluteel kõige selle võimalikult paremini toimetamisel ei tohi me langeda ühegi hinduismi kuue vaenlase küüsi ega seitsme surmapatu võrku ja peame vältima viie takistuse kombitsaid.

 

Paranda oma dharmat Franklini meetodi abil

Praktilisi õpetusi sisaldavas raamatus «Leia oma ikigai» (e k 2018, Pegasus), mille me kirjutasime oma elu eesmärgi ülesleidmiseks, kirjeldasime Benjamin Franklini välja töötatud põnevat süsteemi, et arendada endas välja 13 voorust, mida tema arvates propageerima peaks.

Selleks kasutas see silmapaistev USA poliitikategelane, füüsik ja teadlane, kes muide oli ka piksevarda leiutaja, seitse päeva nädalas märkmelehekesi. Sinna märkis ta alati üles päeva ja täiuslikkuse saavutamiseks vajalikud omadused. Igal nädalal keskendus ta ühele omadusele, pannes selle loendis esimesele kohale, ja tähistas ristikesega iga päeva, mil ta oli selle vooruse saavutamiseks harjutanud piisava järjekindlusega. Kolmeteistkümne nädala pärast ehk ligikaudu kord kvartalis lõpetas ta selle sarja ja alustas otsast peale. Et oleks võimalik vastavasse lahtrisse ristike panna, pidi ta iga päev oma tegevusega näitama, et oli näiteks kannatlikkust harjutanud.

Ainult siis, kui ta sai ühe nädala jooksul kokku seitse risti, lubas ta endal järgmisel nädalal uue vooruse harjutamisega alustada.

Pidagem meeles Franklini sõnu: «Õnn ei saabu inimese ellu suure plahvatusega, ühekordse hiiglasliku õnnepuhanguna, vaid väikeste asjadega, mis leiavad aset igapäevaselt.»

Viimaks anname sulle väikse ülesande teha läbi Franklini meetodi lihtsustatud versioon, keskendudes ühele asjale, mis sulle enda juures ei meeldi.

■ Vali mingi käitumisviis või harjumus, millest soovid vabaneda, sest selles ei sisaldu midagi head ja veelgi vähem lähendab see sind õnnetundele.

■ Koosta nimekiri väikestest asjadest, mida saad muuta, ja toimingutest, mida saad teha, et end sellest ballastist vabastada.

■ Tee nii nagu Franklin, võta iga päev käsile üks neist tegevustest, et vabastada end sellest, mis sulle enda juures ei meeldi.

■ Kui sul õnnestub seda eesmärki täita seitse päeva järjest, kingi endale selle tähistamiseks midagi meeldivat.

Tagasi üles