te rahvustunnet, ustavust, ei julgust,
kui teie köetud kambreis ikkagi on vilu,
kui võõras vennas näete ainult hulgust
Urmas Alender oli puhtakujuline lüürik, kelle loomingus ühiskonnairoonia kõrval kõlas sageli romantilisi teemasid ja kaheksakümnendate algusest pärinev Rein Rannapi viisistatud laul «Rahu», mille esimene rida Vaikusse, valgusse, puhtusse minna… on tuttav vist pea igaühele. Üheksakümnendate alguse vaimu annab aga ehk kõige paremini edasi tema luuletus «Hüüan su poole»:
tema käib eemal ja kulutab taldu
tema on maailmakaartele kaldu
lehvivad tuules ta kirevad rõivad
kodud ta meelest kõik kaduda võivad
kuni veel pilved on valged
kuskil ta sees aga liigutab miski
uus nagu sünniks seal valgus
usu või ei temas olemas siiski
Urmas Alenderi traagiline lahkumine langes kokku kogu rahva leinapäevaga. Looja ajaülene suurus selgib mõnigi kord just kaotuse valguses, mõistmine saabub nagu kauge kõuekõmin tükk aega pärast välgusähvatust.
Neid, kes on oma tekstid ise elavaks laulnud, pole väga palju. Niimoodi löövad kõlama Leonard Coheni luulekogud, rääkimata Bob Dylanist, kes pälvis oma laulutekstide eest koguni Nobeli preemia. Paljude ammuste luuletajate read aga elavad rahva teadvuses edasi just tänu sellele, et keegi teine on andnud nende sõnadele hääle, meloodia, kõlajõu, mis lainetab läbi sajandite, et igal laulupeol uuesti ellu ärgata. Urmas Alenderi luuletus «Poeedi haual», mis küllap on kummardus Juhan Liivile, sobib hästi mälestama ka tema enda tulist ja tundlikku loojahinge:
Artikkel ilmus esmalt ajalehes Raamat.