Ma ise kunagi tellisin Argo Kaselalt raamatu «Taevakirju»: «Palun kirjuta, nii huvitav teema, lennuteenindajate köögipool!» Autor on minu ülikoolikaaslane, õppis ajakirjandust, edasi läks tööle giidina ja siis hoopis lennundusse, stjuuardiks.
Eesti lennusaatja raamat paljastab, milline on lennuteenindajate köögipool
Avasin ettevaatlikult, ja mõne lehekülje pärast tundsin, kuidas sisse tuleb rahu (oh, kui hea teada, et see on hästi kirjutatud). Aga samas saabus ka rahutus, teate küll, see lennujaamadele ja lendamistele ainuomane ärevus.
Teksti peategelased on lennunduses töötavad inimesed, eelkõige stjuuardid ja stjuuardessid. Mulle meeldib, et raamatu sisu on korralikult läbi komponeeritud. Raamatu esimene pool on pidev sekeldus samm sammult konkreetse lennu ettevalmistustega seoses. Ma ei olnud lendajana sellele mõelnud, et neid ettevalmistusi nii palju on. Ja kui palju on seda, mis võib viltu minna lendamisel (ja vahel läheb ka). «Iga õppetund on kirjutatud verega,» ütleb autor.
Lugusid ja fakte on tekstis küllaga, aga samas on Argol õnnestunud kirjutada üsna anonüümne raamat, peaaegu kõik, mida ta jutustab, on toodud üldistusena. Alles lõpu eel on kaks peatükki tema isiklikust elust ja need, üllatus küll, pole üldse nii huvitavad ja lähevad mul diagonaalis lugemisele.
Lendamise isu läks raamatule kaasa elades tegelikult lehekülg lehekülje haaval väiksemaks. Lennuhirmu pole mul kunagi olnud, ei tulnud ka, aga samas teadvustasin tugevamalt prügiteemat ja kiirguse teemat. Kahetunnise lennuga tekitab inimene pool kilo prügi, millest pool on mitte-taaskasutatav. Ja kiirgust saab ka, palju. Ja õhurõhumuutustele vastu minev toit on eriti tugevalt säilitusaineid täis.
Mõni «fun fact»:
- Lennuteenindajal on keelatud pikad juuksed ja küüned ning tätoveeringud, lubatud tavaliselt üks sõrmus, aga meik on kohustuslik. Samuti on keelatud väljakutsuv meik ja ebanaturaalselt värvitud juuksed. (Sellega seostuvad muidugi vaidlused blondi eri toonide ümber...)
- Lennuteenindajate graafik pannakse kokku algoritme arvestades, et pardal oleks erinevad isiksusetüübid koos, seda on kriisihetkede puhuks vaja.
- Õhurõhu vahetuse tingimustes tekib inimesel vajadus umami-maitse järele, see on põhjus, miks paljudel just lennates tekib tomatimahla isu.
- Õhurõhu vahetus tekitab ka lühimälu-probleeme. Ega ilmaaegu stjuardesse tervistkahjustava töö tõttu varem pensionile lubatud.
- Nii palju on seda, mis viltu võib minna, veel kord! Pähkli-allergik võib saada kopsu mikropähklitolmu, sest õhk salongis käib ringi; kellegi ratastooli akud võivad lekkima hakata; keegi võib liiga purju jääda ja stjuardessi hammustada. Fataalseid avariisid võivad põhjustada härmatis, liigkaal, hull piloot, linnuparv, äike... Ja eriti nüri: need, kes ei viitsi vaadata instruktsioonvideosid, võivad oma vestid salongis viibides õhku täis lasta, nii ei saa nad ei ise ega nende taga trügijad enam hädaväljapääsust välja ja uppuvad. «Verega kirjutatud» õppetundidest on raamatus nii mõnigi lahti kirjutatud.