1740-1742, Portsmouth-Wageri saar-Rio Grande/Chiloé. Britid ja hispaanlased kraaklesid, kelle päralt on maailmamerede ülemvõim ja tulusad kaubateed. HMS Wager kuulus laevastikku, mis läks Inglismaalt teele salajase missiooniga seilata ümber Lõuna-Ameerika Vaiksesse ookeani ja kaaperdada hispaania aardelaevu. Iga meeskonnaliige lootis priisist osa saada, ka sundmunsterdatud ning teenitud puhkuselt kokku kraabitud veteranid ja invaliidid. Rikkusest unistamine muutis talutavaks pika retke kitsastes ja räpastes tingimustes, kus meremehi kimbutavad igasugu tõved, iseäranis skorbuut. Kui väärikamad mehed haigusele alla vandusid, tõusis Wageri kapteniks üks ambitsioonikamaid kujusid eskaadris, au ja kuulsust ihkav David Cheap. Laeval leidus ka kogenenumaid meresõitjaid, nagu kahurväelane Bulkeley, kuid tema täitis käsku, seades ebaloogilisi otsuseid kahtluse alla vaid oma päevikus. Samuti võttis retkest osa päris noori poisse, sealhulgas mitšman John Byron, kelle kogemus inspireeris tulevikus tema luuletajast pojapoega. Merereis oli ohtlik, eriti purjetamine ümber Hoorni neeme. Tormistes vetes jäi Wager teistest maha ning sõitis Patagoonia ranniku lähistel karile. Meeskond leidis end hüljatud saarekeselt, kus pääsesid võidule lahkhelid. Ellujäämisinstinkt juhtis mehi eri suundadesse, nii et pool aastat peale laevahukku ilmus mõnekuulise vahega kahe eri ookeani kaldal välja kaks armetut alust, üks viletsam kui teine. Üksikud pärale jõudnud mehed kartsid kodumaale naasmist, karme süüdistusi ja kohtumõistmist.
Olin kindel, et pärast Giuseppe Conte romaani «Südametud», ei suuda ükski laevalugu mind šokeerida, aga «Wager» tõestab, kuidas dokumentaaljutustus teeb silmad ette ükskõik millisele fiktsioonile. Nimelt maalib David Grann allikatele tuginedes meresõitu nii karmides toonides, et mul tekkis küsimus, miks üldse keegi tol ajal vee kohale julges ronida. Skorbuudihaigetest lugedes kaovad kõik kujutlused romantilisest purjetamisest. Raputab juba algus kuival maal, kus tuuakse välja, et laevad hakkasid otsast pehkima juba ehitamise ajal. Vaadates vanu kunstiteoseid majesteetlikest puitalustest, mida jagub ka raamatu vahele, ei taha pähe mahtuda, et sõidetakse pudihunnikul, mis reisi lõpuks lihtsalt koost laguneb. Teiseks kukutas lõua lahti, kuidas munsterdati mehi ja viidi invaliidid ning sandid lihtsalt merele surema. Pea aasta jagu laevatamise kirjeldusi võiks kiskuda igavaks, aga neid on just parasjagu, et näidata olusid, tutvustada tegelasi ning anda aimu merel toimivast käsureast. Iseäranis lummav on peatükk, mis viib noore mitšmaniga masti ronima. Lisaks saab näpuga kaardil järge ajada!