Ajaloolise krimiromaani kirjutamine on omaette kunst, kus ajastu detailid peavad klappima, ent lugu ise peab hoidma lugejat pidevas pinevuses. Just seda on teinud Ain Kütt oma «Sagadi paruni mõrvalugude» sarjaga, mille kaks esimest raamatut «Risti soldati mõistatus» ja «Kuldse medaljoni mõistatus» andsid ainest ka uuele ETV telesarjale «Von Fock». Alates 14. märtsist avaneb televaatajatel võimalus näha, kuidas kirjasõnas loodud tegelased ekraanile ellu äratatakse.
Kuidas sai Sagadi mõisahärrast Paul Alexander von Fockist detektiiv ja milline on tema tee romaanist telesarja peategelaseks? Kuidas näeb kirjanik ise oma loomingut ning millised on olnud suurimad väljakutsed ajaloolise miljöö ja põneviku tasakaalus hoidmisel? Meeli Müüripeal otsis vestluses Ain Kütiga neile küsimustele vastuseid.
Kui tõite kirjastusse Hea Lugu oma esimese Sagadi paruni mõrvaloo ehk siis krimiromaani «Risti soldati mõistatus», rõõmustas mind väga see, et keegi on ometi käsile võtnud seni justkui söötis olnud mõisateema ja sobitanud põneva loo 1828. aasta mõisamiljöösse. Tore on ka see, et olete ajaloolane ja Sagadi mõisamuuseumi juhataja – seega tunnete olustikku väga hästi. Milliste mõtetega teie mõisateema ette võtsite?
/nginx/o/2025/03/12/16709424t1hbd58.jpg)
Kuna ma ise igapäevaselt mõisas töötan ja toimetan, siis on see minu jaoks justkui loomulik keskkond ja tõtt-öelda mul sellist tunnet, et tegemist on unustatud või kõrvalise teemaga, ei olnud. Küll aga oli silma hakanud, et mõis ja kõik sellega seonduv, eeskätt just eluolu, pakub inimestele väga suurt huvi, samas teatakse sellest vähe ja eks sealt tõukus ka soov seda kõike laiemalt tutvustada. Et see lõpuks just läbi krimilugude sündis, oli mõneti juhus, aga teisalt otsides seda, mis inimesi köidaks, tundub see valik tagantjärele üsnagi loomulik.
Miks valisite oma peategelasteks Sagadi härra Paul Alexander von Focki ning tema abilisteks mõisavalitseja Gerhard Wagneri ja Annikvere mõisapreili Maria Juliana von Nottbecki?