iDeal kampaania

3 SOOVITUST ⟩ Kuidas lugemine aitab ajul infoküllusest taastuda

FOTO: Shutterstock

Me elame ajal, mil digitaalne infoküllus haarab suure osa meie tähelepanust ja jätab vähe aega muuks. Kui nutiseade pakub nõnda palju kiiret ja haaravat sisu piltide, videote ja lühikeste tekstidena, ei ole ime, et raamatute lugemiseks jääb vähe aega. Sähviv ekraan võib aga väga väsitavalt mõjuda ja pikapeale häirida ka keskendumisvõimet millegi muuga tegeledes.

Teavitustest märku andes tahab nutiseade kogu aeg su tähelepanu ja pakub suures koguses mõttetut infot, mis kurnab aju nii tööl kui vabal ajal. Tunne, et kogu aeg peaks uute uudistega kursis olema paneb üha uuesti ja uuesti infovoogu kontrollima, tekitab stressi, ajab ärevile ja mõjub lihtsalt väsitavalt. Seevastu aeglasem infovoog, mida pakub raamatu lugemine, võib aidata ajul taastuda ja jõudu koguda, et igapäevaste probleemidega paremini hakkama saada, kirjutab Entrepreneur.

Kui tunned, et oled liiga sageli oma nutiseadme võimuses, võid proovida oma harjumusi muuta sellega, et paned iga päev teatud ajaks seadmed kõrvale ja loed segamatult mõnd raamatut. Lugemine annab aega mõtisklusteks ja parandab keskendumisvõimet. Selleks, et tööl kriise lahendada ja headele ideedele tulla, võiks ajule infomürast puhkust anda.

Uuringud on näidanud, et romaanide lugemine parandab ajufunktsioone õige mitmel moel – alates kujutlusvõime avardamisest sügavama kaastundeni tekitamiseni välja. Tänapäeva kiirelt muutuvas maailmas on lugemine üks kõige paremaid ja lihtsamaid mooduseid, kuidas digitaalse müra üleküllusest puhata ja mõelda loovamalt. Selleks on mõned nõuanded, kuidas lugemisele kuluvat kvaliteetaega oma igapäevarutiini liita.

Peida seadmed ära

See on küll lihtne soovitus, kuid tegelikult on paljudel väga raske oma telefoni isegi teise tuppa jätta., sest kõll mõnest teavitusest vallandab ajus neurotransmitteri dopamiini. Nutiseade ongi loodud sõltuvust tekitama. Selle kontrollimiseks tuleb inimesel ise pingutada. Näiteks on kasulik kõiki tööasju ajada vaid tööarvutis ja see õhtul välja lülitada. Kui tahad segamatut aega, et lugemisele keskenduda, saad telefonil kõik helid maha keerata ja see kas teise tuppa või isegi sahtlisse silma alt ära panna. Kui seade on käepärast ja sul tekib pidevalt kiusatust seda kontrollida, on võimatu täielikult süveneda.

Kui sul ei ole tundide kaupa vaba aega, loe lühemate juppide kaupa

Vähesed saavad omale lubada mitu tundi järjest lugemist. Siis tuleb selleks aega leida muude kohustuste kõrvalt. Näiteks ühistranspordiga sõites, midagi oodates või õhtul und oodates.   

Vali hoolikalt, mida loed

Pole saladus, et kui sa oled leidnud lugemiseks midagi, mis sind päriselt huvitab, on keskendumine samuti kergem. Ühe tõeliselt köitva teose lugemine annab sulle palju rohkem kui mitme ebahuvitava raamatu kiire ja pinnapealne lugemine. Ära ole kinni selles, mida sa «peaksid» lugema ja loe lihtsalt seda, mis sind päriselt tõmbab. Ainult siis, kui sa oled täielikult süvenenud nii et kaotad vaat et ajataju, tekib teadvusseisund, mis mõjub hästi su ajule ja meeleseisundile.

Selleks, et tööl paremini hakkama saada, on lugemine ühele intelligentsele inimesele üks kõige lihtsamaid nippe, kuidas oma töövõimet tõsta. See annab ajule võimaluse taastuda ja paremini uut infot vastu võtta.

Tagasi üles